damhus logo

Pædagogiske principper

Marte Meo Metoden.

I Damhuset arbejder vi målrettet med - og anvender Marte Meo metodens elementer, som en konkret ressource- og løsningsorienteret metode til at fremme vores anerkendende pædagogiske praksis.

Marte Meo er en udviklingsstøttende og videobaseret samspilsmetode og betyder "Ved egen kraft ", hvilket refererer til, at vi alle har naturlige samspilskompetencer, som vi kan udvikle, når vi identificerer dem og fokuserer på dem. Metoden bygger på et positivt menneskesyn og tager afsæt i den nyeste hjerneforskning, der er ressource orienteret og insisterer på kun at fokusere på og vise vellykket samspil.

Marte Meo er baseret på videooptagelser af hverdagssituationer - vi fokuserer på de videoklip, hvor kommunikationen er udviklingsstøttende, og hvor samspillet lykkes, da vi lærer mest af at se, hvad det konkret er for et samspil, der skaber udvikling.

Når vi ser videoklip, hvor samspillet lykkes, hjælpes vi til at se udviklingsmulighederne hos barnet, og vi ved, at samspillet er af afgørende betydning for, at et barn udvikler sig til et psykisk sundt individ, og at det er igennem samspillet med andre, at barnet udvikler sig til at blive et kompetent og socialt menneske.

Marte Meo elementerne, vi arbejder med, er:

1. At se barnets initiativ - det barnet gør, det barnet siger, det barnet føler og det

barnet er opmærksom på.

2. At benævne / sætte ord på barnets hensigtsmæssige initiativer

3. At bekræfte barnets hensigtsmæssige initiativer

4. At følge barnets følelser og hensigtsmæssige initiativer

5. At afvente barnets reaktion

6. At hjælpe barnet med at udvælge et nyt (og mere hensigtsmæssigt) initiativ

7. At sætte ord på sig selv som voksen

8. Turtagning – dialog / fordele tur

9. Sætte ord på andre børns hensigtsmæssige initiativer / kæde sammen

10. Positiv ledelse

• Kontakt før opgave
  • God stemning
  • Klar start / Klar slut
  • Guide på niveau
  • Sætte ord på sig selv/hvad der forventes.
  • Bekræfte.

Ønsker I mere praktisk viden, kan du/I klikke på de mange forskellige links.

Marte Meo og magtanvendelse

Der er i arbejdet med børn stor fokus på magtanvendelse. Ved brug af Marte Meo metodens elementer i mødet med børnene, vil vi i stedet kunne støtte børnene til at få lyst til at samarbejde.

Vores fokus er i den forbindelse særligt på Marte Meo elementet ”Positiv ledelse”.

Læs mere og klik på linket herunder med navnet; Marte Meo og magtanvendelse.

Marte Meo og magtanvendelse_.pdf

At følge barnets initiativ_0.pdf